eventssmall

EIGEN IDENTITEITJES

We hebben er allemaal mee te maken, we worden er dagelijks op gewezen, want als je het niet hebt kun je niks verkopen, dan ben je niet speciaal genoeg. Eigenlijk is het iets wat je van nature hebt en wat je dus eigenlijk niet zou moeten creëren, toch leggen we daar het accent op. Raar maar waar, het verhaal van de …‘eigen identiteit’…

Waarom, waarom, waarom? Roept iedereen op zangerige toon, want deze vraag wordt zo vaak gesteld dat je hem maar beter uniek kunt maken. Zing het dus maar. Want daar draait het nou eenmaal om, alles moet uniek zijn omdat we anders het verschil niet meer kunnen maken, of zien.

Ik denk dat we overal een beetje te veel van hebben, oftewel, er is niks nieuws, alles is hetzelfde. Er zijn miljarden mensen, miljoenen computers, duizenden cafe’s en honderden uitzendbureaus. Maar toch willen we allemaal gehoord en gebruikt worden, we moeten uniek zijn.

Vroeger was daar nog geen sprake van, toen had ieder dorp gewoon zijn eigen smid, bakker en groenteman. Dat was zo, familiegebonden, lekker gemakkelijk, je wist vanaf je geboorte je hele leven al te vertellen; “als je een dubbeltje bent, kun je geen kwartje worden” zoals mijn moeder altijd zei.
Maar toen kwam ons tijdperk, we wilden meer en kregen meer, we kregen het in onze bol. Niet beseffend dat we uiteindelijk zoveel zouden hebben, dat het product zichzelf niet meer verkocht. Toen zijn we producten namen gaan geven, van fiets naar mountainbike, van telefoon naar iPhone. Wel kicken, wie de beste naam verzint en het leukste verhaaltje, die wint.

Het hele proces is misschien nog wel het meest interessant, van product naar namen bedenken naar imago naar eigen identiteit. Een analytisch proces van jaren en we zitten nu in de kern. Daar waar alles begint is jouw verkooptrucje, want één van de eerste dingen die je nu doet is het vaststellen van de eigen identiteit. Naar buiten dragen die handel! Wat wij leveren is goed, omdat… Verzin maar iets.

Ik denk dat onze identiteit is ontstaan, want ik heb nergens documenten zien liggen die onze identiteit vaststellen, een eigenlijke doodzonde. Maar goed, het pakt nu goed uit. Het is namelijk het geluk dat we hebben omdat we hier vandaan komen, uit het Brabantse land, het geluk van het goedlachse imago dat dat met zich meebrengt, het geluk van een Bourgondiër.

Dus:

Fevents “Lekker Bourgondisch” , klinkt goed toch? En opzich wel toepasselijk in onze branche. Zullen we het daarop houden dan?! En als jullie vragen: “Waarom zou ik voor Fevents kiezen?” Dan zeg ik: “Wat wij leveren is goed, omdat we erbij lachen”. Want dat is wat we graag doen, lachen… Moeilijker gaan we het niet maken, dat lijkt me wel zo makkelijk.

Leave a Reply